3 weeks and counting

23 november 2015 - Grahamstown, Zuid-Afrika

Na dagen zonder (stabiel) internet eindelijk weer een kans om iets te laten horen, dus terwijl jullie je worstelen door de kou en 572 km file, hier ons nieuwe blog:

Do 19.11:
Vandaag rijden we van Underberg naar Mbotyi (spreek uit als Boyki), een ritje van 300km ongeveer. Het grootste stuk gaat lekker rap, maar door de laatste 20km over een grindweg met honderden 'potholes' te moeten, duurt de hele rit toch al gauw 4 uur. Onderweg nog even een stilstaande auto ontwijken alsmede de chauffeur ervan, die bovenop de heuvel op de uitkijk lijkt te staan. Na deze heuvel snap ik waarom. We komen (voor t eerst) een politie blokkade tegen. De politieagent die mij een halt geeft vraagt vriendelijk naar mijn rijbewijs, waar ik vandaan kom, en na het bekijken van mijn bleke, gerimpelde, maar eerlijke gezicht, mogen we verder rijden. Hij moest eens weten wat er in onze kofferbak ligt, HA!

Aangekomen in Mbotyi krijgen we snel onze lodge aangewezen. Op hoge palen met uitzicht op zee. Dikke vette LIKE!

Na de lunch besluiten we langs de zee en over de heuvels te wandelen. Er staat wederom veel wind dus waaien we bijna uit onze panty. We sluiten de dag met heerlijk luieren, lezen in de ereader en een prima avondmaal.

Vr 20.11:
Vandaag staat een hike met een local guide op de planning. We lopen door bushes, over steile heuvels, langs de zee en over rotsen. Tijdens de wandeling worden we door veel kleine kinderen en een paar volwassenen toegezwaaid en leren we dat de lokale bevolking van Mbotyi onder supervisie staat van een stamhoofd, welke voor het eerst een vrouw is. Het vorige stamhoofd, haar vader, werd te oud en nadat haar broer geen interesse had de functie over te nemen werd ze door haar familie aangewezen als opvolger. Het stamhoofd is in dienst van de regering en besluit alles op lokaal niveau. "If you want to build a house, explain why and ask the chief for permission." Het blijft een geheel andere wereld voor ons kaaskoppen, ook al kennen ze hier toch ook de regeling "Pensioen". Mannen vanaf 65 jarige leeftijd, vrouwen vanaf hun 60e. Levensverwachting hier ligt overigens tussen 50 en 60 jaar.....
Na de lange wandeling genieten we van een welverdiende douche en lunch. De rest van de dag luieren we weer lekker verder, we hebben tenslotte nog 2 volle weken vakantie voordat het gedonder weer begint! Bovendien begint de show van donder en bliksem weer...

Za 21.11:
Vandaag mogen we weer een stukkie tuffen. De eerste 60km kost ons 2 uur aangezien de weg slecht begaanbaar is door de regenval de afgelopen avond en nacht. Onderweg komen we ook nog 2 auto's tegen die ondersteboven op de weg liggen. De lokale bevolking kan nie zo goed nie autorijden nie.
Wij daarentegen wel natuurlijk, maar de 370 kilometers vandaag kosten ons toch een kleine 6 uur aan reistijd en het was helaas enkel REGEN wat we onderweg hadden om van te 'genieten'. Die droogte hier zal nu wel over zijn lijkt me aangezien het urenlang met bakken uit de hemel kwam zetten. Anyway, onze accomodatie voor vannacht is in Cintsa, pal aan de kust en we hebben vanaf ons bed heerlijk uitzicht op zee. Na een drankje in de bar, een wandeling over het strand (het is gelukkig droog geworden en de zon is weer gaan schijnen) en een avondmaaltijd, kan ik (jippie!!!) genieten van El Clásico in Madrid en zie ik mijn cluppie de aartsrivaal afdrogen in hun eigen huis met 0-4. Geluksmomentje!
Ondanks de gehorige kamers en de geluiden van onze buren heb ik toch PRIMA geslapen door deze uitslag.

Zo 22.11:
Om 06.30u worden we wakker. Schuifdeuren open, ereader erbij en liggen en verder wakker worden, want er is Zon! Weer een geluksmomentje. Aangezien het lekker weer is besluiten we om een duik in de in de zee te nemen. Eenmaal beneden dep ik mijn teen in het water en schiet direct weer terug naar onze lodge. Brrrr. (En dan is deze Indische Oceaan nog warmer dan de Atlantische Oceaan rond Kaapstad zo is ons verteld). Renate heeft nog tot haar enkels in de zee gestaan, maar kwam ook vrij rap als een beginnende smurf teruggelopen. Rond 11.00u vertrekken we vanuit Cintsa en besluiten via een bezoek aan de havenstad East London naar onze nieuwe accomodatie in Grahamstown te rijden.
Heerlijk weer genieten van de warmte van de zon! Een wandeling en cappuccino langs de boulevard en een lunch met bubbels bij Grazia (tip van Pieter van Sable Tours) met uitzicht op de zee: wij gedijen!
Na een uurtje of 2 rijden door mooie natuur komen we aan in Grahamstown, waar je gelijk de Engelse invloeden goed ziet. Onze acco voor de komende 2 dagen is de High corner guesthouse. Een van de oudste gebouwen uit de stad, stamt uit 1814, maar prachtig gerenoveerd met behoud van vele oude details.
Voor het diner besluiten we te kiezen voor The Old Cock House, een klassiek oud Engels restaurant waar ook Nelson Mandela eens heeft gedineerd, zoals de foto aan de muur bewijst. We schuiven aan bij een Belgisch stel die we toevallig ook al zagen in Mboyti. Op de terugweg naar onze guesthouse komen wij tot de conclusie dat wij onze trip naar dit land toch anders beleven/ervaren dan zij!

Ma 23/11:
Vandaag worden we om 10.00u opgehaald door een gids die ons vandaag meeneemt naar een township hier in de buurt. Heel benieuwd wat vandaag ons weer gaat brengen! Hopelijk kunnen we vnv ook nog even wat nieuwe foto's uploaden.

Toedels!

1. Gaby:
    23 november 2015
    Nog steeds groen van jaloezie.... Zeker als je weet dat ik vanmorgen enorm het ijs van mn ruiten heb af moeten krabben.. Brrrrr... Net zo koud als die zee! Njoy lieffies! X
  2. Mireille:
    23 november 2015
    Geniet er nog van, want het is hier inderdaad heuuuuuulll koud!
  3. Sabine:
    23 november 2015
    Klinkt nog steeds heerlijk allemaal! En 2 weken is nog heeeeeeel lang hoor, dus genieten nog jullie. Ben jaloers :)
    En het is stil in de sportschool ;)
    X
  4. J.A.F. Krommert:
    23 november 2015
    Het is fantastisch wat jullie allemaal meemaken, de regen moet je maar beschouwen dat jullie kan even rust hebben.
    Camilo jij bent niet de enige die naar de wedstrijd RCM-Barcelona heb zitten kijken, het was een fantastische wedstrijd.( Paula zat ook te genieten )
    Gezien het reisverhaal neem ik aan dat jullie het ontzettend naar jullie zin hebben.
    We hopen dat de laatste 14 dagen jullie ook veel plezier zal geven, en goed weer, en geniet ook van de natuur.

XXXXXXX
    Ma & Pa
  5. Sylvie:
    23 november 2015
    Nou weer n top verhaaltje. ..enjoy
    Xxss
  6. Peggy:
    23 november 2015
    Watjes ikcwas gewoon die zee ingegaan!!!
    en zo zie je maar weer dat jullie goed op elkaar zijn ingespeeld en de vakantie hetzelfde beleven...mooooooooi!!!!!
    En o ja deze dame staat niet in de file he ik slaap uit met mijn zoon!!!
  7. Linnie:
    23 november 2015
    Blijf genieten lieverds!! Dan geniet ik met jullie mee
  8. Remco:
    23 november 2015
    Mooie vakantie tot nu toe!!! Geniet lekker verder!!!
  9. Pat:
    24 november 2015
    leuke blogs! Xxx pat en fam