Awesome South Africa

4 december 2015 - Schiphol, Nederland

Di 01.12:
Vandaag is het tijd voor een ritje naar "Kaap Die Goeie Hoop". Onderweg nog een stop @ Boulders Beach om een groep pinguïns te aanschouwen. Volgevreten dikke vogels die in de rui zijn en zich klaar maken om te jagen en te paren. Het waggelen van die dikkerds laat ons lachen.

Na een capu en broodje als lunch rijden we door naar een van de ingangen van het Table Mountain National Park, next stop; Cape Point. Terwijl het gros van de toeristen de Funicular (treintje) pakt om naar de top te komen (stelletje lamme takken), kiezen wij voor de actievere variant en beklimmen de berg lopend. Na van het uitzicht bij de 1e vuurtoren genoten te hebben, besluiten we om de wandelroute naar de verderop gelegen 2e vuurtoren te pakken (doordat er teveel schepen zonken werd een 2e vuurtoren geplaatst, dichter bij de punt van de berg en het water). Als afsluiting bezoeken we het meest zuidwestelijke puntje van het Afrikaanse continent, met de bekende borden met opschrift "Kaap Die Goeie Hoop". Onderweg naar de uitgang van het park komen we nog een auto tegen die wat "lifters" heeft opgepikt. Een stel bavianen trekt aan ruitenwissers en wat al niet en molesteert de halve auto. Blij dat het niet de onze is :)

Op de terugweg naar Kaapstad rijden we via Chapman's Peak voor de mooie vergezichten en nuttigen een late lunch/early dinner @ Camps Bay. Een 'zien en gezien worden' strandje, getuige de supercars die af en aan rijden. Een heerlijk plekje! Bij terugkomst in onze guesthouse vallen we voldaan in slaap.

Wo 02.12:
Vandaag verkennen we een deel van Kaapstad te voet. Via de gekleurde huisjes in Bo-Kaap, de winkels in Long Street en tientallen marktkraampjes op Green Market Square, lopen we naar District six. Een district waar tijdens het apartheidsregime veel van de gebouwen zijn platgegooid en de 'niet blanken' moesten vertrekken naar een plek 25km verderop voor hun huisvesting. Tevens is dit het district waar TRUTH, "second best coffeebar in the world", is gevestigd (aldus een bekende newspaper uit New York). Eerlijk is eerlijk, TRUTH is een unieke toko. Alsof je een filmset van Mad Max binnenwandelt en het eten en drinken is er prima. Na de mooie verzameling blinkende Ford Mustangs te hebben bekeken die voor de deur geparkeerd staan, is het tijd om weer actief te worden. Dus gaan we de Lion's Head beklimmen, een 670m hoge berg. Auto parkeren en als een geit naar boven klauteren. Pfoe, dat laatste half uur is echt pittig!! Maar eenmaal op de top volgt een 360degrees lookout beloning. Prachtig!

Tijdens onze beklimming en afdaling werden we letterlijk 2x voorbijgerend. Onder andere door een figuur die, qua baardlengte en kapsel, zo uit "The Passion" gelopen kan zijn. Alhoewel de meeste mensen 'Jezus' normaal gesproken niet zullen omschrijven als "een Deens pratende bezwete man in een strakke zwarte Nike-dryfit rennersbroek met tatoeages op zijn kuiten en gekleurde asics schoenen aan". De beste man is zijn laatste training aan het doen voor de Red Bull contest van aanstaande zondag, zo verteld hij ons nadat wij na uren ploeteren de up&down trip hebben voltooid.

Ik: "Hoi, ik zag je net voorbijrennen en vraag me af, hoe lang heb je er nou over gedaan net?".
HIJ: "De 1e keer 36 minuten. De 2e keer 33 minuten".

Ik: "in 33 minuten naar de top geklommen? Wow, superknap! Wij hebben er 75 minuten over gedaan om op de top te komen en waren kapot".
HIJ: "Nee, in 20 minuten omhoog en in 13 minuten omlaag".

Ik: "Oh."
HIJ: "Het huidige record staat op 25 minuten totaal. 16 omhoog en 9 omlaag".

Ik: "Dus eigenlijk ben jij gewoon langzaam en ga je sowieso niet winnen zondag?"
HIJ:"%**^#*&@&@@**%*"

Ik: "Doei".

Na dit enerverende gesprek rijden we naar onze guesthouse om te douchen en ons gereed te maken voor een heerlijke 6 gangen tasting menu met bijpassende wijnen voor ons beiden. Lang leve de (taxi)tarieven in Kaapstad!

Do 03.12:
En daar is ie dan, onze laatste dag van deze prachtige reis is aangebroken. We genieten nog even van de heerlijke zon middels een 2 uur durende SUP cursus. SUP staat voor Standing Up Paddling. Inderdaad, op een groot surfboard (proberen te blijven) staan en al peddelend het water doorglijden. Valt nog niet mee op dat board blijven staan, en die %#*%#golven maken het er niet makkelijker op, maar leuk om te doen is het wel. Gelukkig hebben we een chique (NOT) wetsuit aan, want DAMN wat is die Atlantische Oceaan koud!! Volgens onze instructrice is het vandaag prima te doen en kan het NOG kouder zijn. Nou, ik heb na 15 minuten al geen gevoel meer in alles wat zich onder m'n enkels bevind, dus ze kan de pot op.

Het laatste kwartiertje spelen we nog even, door ons liggend op het board door de golven mee te laten sleuren... Heerlijk!!! Tijdens ons volgende bezoek nogmaals doen, of misschien dan lessen kite-/golfsurfen pakken, ook vet! Na een warme douche in ons guesthouse nog even een welverdiende (late) lunch verorberen bij een leuk tentje om de hoek, de koffers inpakken en richting het vliegveld. Na in totaal vijfduizendzeshonderdenvijfendertig en een halve kilometer (!!) gereden te hebben vanaf Johannesburg, leveren we onze waggy in. We zijn redelijk vroeg dus hebben nog tijd om een laatste blog te schrijven voor we moeten boarden.

Inmiddels zijn we weer veilig en wel op Schiphol gearriveerd.

Het is echt een SUPER reis geworden. Wat een fantastisch land!!! We hebben NIKS vervelends meegemaakt qua criminaliteit, onveilige momenten of vervelende mensen en we weten 100% zeker dat we hier zullen terugkeren, want er is al een nieuw TODO lijstje opgesteld met dingen waar we niet aan toegekomen zijn (zoals Shark Cage Diving).

Last but not least, iedereen die onze trip heeft gevolgd en berichtjes heeft achtergelaten (via de blog of anderszins): Heel erg bedankt, vonden we heel leuk en fijn om allemaal te lezen.

Zodra we alle foto's hebben geordend en we de mooiste plaatjes hebben uitgezocht zullen we ze op ons blog plaatsen... Wel zo leuk lijkt ons.

Toedels!!

1. Sylvie:
    4 december 2015
    Jeujjj jullie zijn weer veilig in NL..was erg l euk t meelezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Ben zeer benieuwd naar foto's vooral v walvissen dat lijkt me zoooo vet! Tot snel misschien wel bij Harks want ik ben inmiddels begonnen met stage lopen en tis TOP! Xxs
  2. Peggy:
    4 december 2015
    Het volgen van jullie vakantie deed ik met veel plezier!!! dank je dat jullie deze bijzondere momenten met ons hebben willen delen! tot gauw liefies!!! xx
  3. Louisa:
    4 december 2015
    Hallo schatjes: Weer gezond en veilig op Nederlandse bodem.
    Dat jullie het fantastisch hebben gehad kon ik uit de verslagen opmaken...Voor herhaling vatbaar! Ik zal voor jullie meesparen.
    Veel liefs De kersttijd is ook leuk toch? Dikke knuffels van Paps en mams...Waar het ook heel goed mee gaat...❤️
  4. Gaby:
    4 december 2015
    Mooi! Morgen 9u spinning!
    En geen excuus van jetlag ofzo hoor, want er was maar 1 uur tijdverschil.. ☺️
  5. Sabine:
    4 december 2015
    Fijn dat jullie er weer zijn! X
  6. J.A.F. Krommert:
    5 december 2015
    Bedankt dat jullie ons op de hoogte hebben gehouden, wat jullie deze weken hebben meegemaakt.
    We zijn van mening dat jullie het fantastisch hebben gehad.
    Nogmaals bedankt.

XXXXXXXX