Traantjes...

26 november 2015 - Knysna, Zuid-Afrika

Ma 23.11:
Vandaag worden we om 10.00u opgehaald door een lokale gids die ons  Grahamstown laat ontdekken. We bezoeken wat highlights, waaronder een lokale kunstshop (gevestigd in een oud politiegebouw waar "niet blanken" in elkaar werden geslagen tijdens het Apartheids-regime), 'House of Joy' (een huis voor kinderen die geen ouders meer hebben of door hun moeder zijn achtergelaten, met momenteel ruim 20 kinderen die hier opgroeien. Hartverwarmend mooi, maar ook hartverscheurend om te zien), de vele townships (soort krottenwijken) en we lunchen bij de vriendelijke (en forse) mama N'doks (1 vd township bewoners). Onze gids verteld dat 70% van de inwoners van Grahamstown in de Townships woont. Dit is in totaal zo'n 84.000 personen!!! Sommige woningen in de Townships zien er nog best mooi uit, maar armoede en alcoholmisbruik onder deze bewoners overheerst helaas.
Ook hebben veel huizen een omheining. Dit is niet tegen inbrekers, maar tegen de loslopende dieren (geiten, koeien, ezels, katten, honden), want die eten alles wat los- en vastzit en scheuren alle vuilniszakken open. Hierdoor is het ook overal een teringzooi wat betreft vuilnis op straat. Deze indrukwekkende dag sluiten we af met een avondmaal in een gezellige bistro tegenover onze accomodatie. Hoezo tegenstrijdig?

Di 24.11:
Vandaag gaan we weer vroeg op pad, nu richting Tsitsikamma National Park. Via een cappuccino in het zonnige "surfers paradise" Jeffreys Bay, rijden we naar Stormsriver Village waar we onze accomodatie voor vannacht opzoeken, het  Tsitsikamma Village Inn. Dit lijkt net een klein Engels Victoriaans dorpje, erg leuk. Hierna bezoeken we het prachtige Stormsriver Mouth in Tsitsikamma National park wat ons trakteert op waanzinnig hoog opspattende golven en een hangbrug waardoor we over de monding van de rivier kunnen wandelen.

Wo 25.11: We vertrekken vroeg en gaan naar Plettenberg Bay, één van de plekken waar walvissen gezien kunnen worden (1 van de doelen van Renate om naar Zuid Afrika te gaan). Helaas weten we dat we (te?) laat zijn aangezien deze imposante dieren tussen juli en eind oktober gespot worden. Met een groep van 20 gaan we de zee op en de golven slaan ons letterlijk heen en weer. Deze tocht in de boot alleen is al gaaf!! Na bijna 90 minuten op zee hebben we wat zeehonden gezien, maar geen walvissen. Gelukkig hebben we geen dorst door de 35 liter zeewater welke we ondertussen binnenkrijgen. En dan is Camilo z'n mascara ook nog eens doorgelopen!!

Maar goed, gelukkig hebben wij geen last van zeeziekte, in tegenstelling tot iemand anders op deze boot. (Of z'n vriendin stinkt afschuwelijk, maar ik denk dat het zeeziekte is). Damn, ik wist niet dat je huid ZO GROEN kon worden. De beste jongeman heeft de vissen minutenlang van heerlijk warm eten voorzien. BAH!

Anyway, de schipper besluit terug te gaan, onze stemming wordt bedroefd, en dan ineens..... THERE!!! Er is een "whale spray" gezien. Het moment van in- en uitademen van een walvis. We varen snel richting de plek en worden getrakteerd op 2 volwassen walvissen en hun (?) kalf. Het blijken humpback whales, want de "kleine" springt er hevig op los. FAN-TAS-TISCH!! GELUKSMOMENT in het kwadraat! Naat moest huilen...  Een kleine 20 minuten mogen we genieten van deze vriendelijke zeemonsters, om op de terugweg ook nog honderden zeehonden en zeeleeuwen tegen te komen. Wat maken die dieren een lawaai!!! Na een heerlijke lunch op het strand en genieten van de warmte van de zon, rijden we richting onze accomodatie in Knysna.

Al met al wederom een TOP dag!!

Do 26.11: vandaag is een echte regendag. We besluiten tijdens het ontbijt om vandaag een gym te bezoeken en wat lui zweet en (een poging om) wat opgebouwde vetjes kwijt te raken. Daarnaast updaten we het blog, zoeken we wat foto's uit (OMG wat zijn het er al veeeeeeel!!!), lunchen we bij East Head Cafe met een mooi uitzicht over The Heads en dineren we bij Pembreys Bistro.

Onze laatste week is aangebroken... Boehoe... We kunnen nog wel 5 weken langer blijven hier... Wat een heerlijk land!

Tot de volgende blog maar weer.

Toedels!

1. Sylvie:
    26 november 2015
    Ohhh wat gaaaaaffff zeker die walvissen echt n moment om nooit meer te vergeten!
    Genieten jullie nog ff heel bewust deze helaas laatste week..
    xs
  2. Ans:
    26 november 2015
    Wag super zeg vd whales!!! Gaaaaaf
  3. Nancy:
    26 november 2015
    Klinkt allemaal geweldig. Geniet met volle teugen van jullie laatste weekje!
  4. J.A.F. Krommert:
    27 november 2015
    Welke vakantie kan hier nog overheen, prachtig wat jullie allemaal zien en doen.!!!!!!!!!!!!
    Beleven jullie in ieder geval nog een mooie week.
    XXXXXXXX
    Ma en Pa