Cape Town, final destination...

30 november 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vr 27.11:
Na bijna 4 weken vertrekken we vandaag voor onze laatste lange rit, nu van Knysna naar Paarl. Dit keer zo'n 450 km. Onderweg genieten we van een heerlijke cappuccino en klein hapje in Riversdale en prachtige vergezichten tijdens de rit. Na een flinke rookwolk over de longen genomen te hebben (flinke brand langs de weg) rijden we via de Du Toitskloof naar Laborie Wine Estate, onze accomodatie voor de aankomende 2 nachten. Een prachtig uitzicht en twee glazen bubbels om ons welkom te heten. Erg vervelend zo om 15.00u in de middag. Na wat wine tasting inclusief hapjes, relaxen met de ereader en dineren met nogmaals een prachtig uitzicht, hebben we weer een prima dagje gehad.

Za 28.11:
Vandaag staat een bezoek aan Stellenbosch op de planning. Voor we gaan lunchen, eerst het drukke stadje maar eens ontdekken. Eerste stop is "highlight" Oom Samie Se Winkel. Waarom dit een 'must see' is volgens velen, begrijp ik niet. Het is een pand met oude MEUK. Wat een partij troep is daar te koop, het lijkt wel een kringloopwinkel....
Na nog wat rondlopen door de Dorpstraat schieten we een koffietentje in voor een lekker bakkie. We worden aangesproken door een vriendelijke man die al 40 jaar in Stellenbosch woont en oorspronkelijk uit Groningen komt. De beste man is Emeritus botanicus weet ik veel wattus en meld dat hij onlangs door de lokale Universiteit waar hij werkte is ontslagen. (Waarschijnlijk omdat hij daar ook iedereen de oren eraf kletste, want het ratelt maar door.) 'Plotseling' moeten Naat en ik na het afrekenen beiden naar het toilet... toevallig gelokaliseerd vlakbij de uitgang. Daaaaaaag Emeritus botanicus...de groetus!
Next stop: lunch @ Delaire Graff Estate.
OMG... Wat een lokatie... Chique, prachtig, bizar mooi. Heerlijk gegeten en gedronken en fijn dat de wisselkoers ons gunstig gezind is. In Nederland hadden we bij betalen van de rekening jankend staan te pinnen, nu is het prima te doen.

Na een korte wandeling over het estate rijden we terug naar onze accomodatie. De rest van de dag vullen we met relaxen in de zon en plannen maken voor morgen.

Zo 29.11:
Vandaag vertrekken we naar onze eindbestemming van onze reis, Kaapstad! We maken een detour via Hermanus. Een leuk klein stadje in een prachtige baai, en bekend als walvis hoofdstad. En ook vandaag is er wat activiteit. Op wat "sprays" en glinsterende lichaamsdelen na zien we helaas geen springende humpback whales, maar het blijft toch mooi om te zien. Aangekomen bij onze accomodatie in Kaapstad besluiten we snel ons wat op te frissen en de Tafelberg te bezoeken, want het is perfect helder weer. En dat kan zo omslaan.

Wat een uitzicht!! We snappen heel goed dat dit fenomeen is toegevoegd aan het rijtje Natural World Wonders. Ondanks de schreeuwende, smekkende, kakelende, gillende, luidruchtige en VRIJ DUIDELIJK HOORBARE Japanse toeristen die er krioelen. De aanblik op het voetbalstadion waar de WK finale in 2010 helaas door Oranje werd verloren brengt gemengde gevoelens met zich mee.
We hebben we nog geen plannen voor het avondeten dus we zoeken een "local favorite" via de Cape Town app. "Gevonden!!! Sushi restaurant Nobu. Krijgt 5 sterren!", aldus ene Camilo.
Hop, met de taxi erheen voor 50 rand (€3,- hahaha). Na welkom geheten te worden door 2 bellboys en het inlopen van een ontvangsthal waar mijn bakkes van openviel, begon ik te twijfelen aan de betaalbaarheid van dit alles. De hostess ging ons voor, lopend naar onze tafel riep ze iets in het Japans en kreeg luide reactie van het overige bedienend personeel (we werden welkom geheten). Na de menukaart en de wijnkaart gekregen te hebben werd het duidelijk. Voortaan even beter inlezen, want dit is een sterrentent. De rekening was de hoogste tot nu toe van de gehele reis, maar wat hebben we lekker gegeten en gedronken! Opnieuw leve de gunstige wisselkoers! De taxirit terug was ook memorabel. Dwars door rood rijden en dan boos toeteren naar de overige weggebruikers, lol.

Ma 30.11: Vandaag bezoeken we Robben Eiland. Na een rondrit per bus met een gids worden we, door een oud politiek gevangene die zelf 12 jaar op Robben Eiland "te gast" was in de jaren "70, rondgeleid over het terrein en door het cellencomplex. Afschuwelijk moet die periode zijn geweest. De ontberingen die de gevangenen uit de jaren "60 moesten doorstaan waren zelfs NOG mensonterender horen we. Bizar ook dat een ex-gevangene de rondleiding tegenwoordig wil doen. De eerste jaren waren erg moeilijk zo legt hij uit, maar na verloop van tijd is het makkelijker geworden en is het verandert tot een soort verwerkingstherapie. We krijgen alle verschillende ruimtes te zien en uiteraard ook de cel waar Nelson Mandela opgesloten werd.

'Bijzonder schokkend en indrukwekkend' is de enige omschrijving die voor ons gevoel passend is na het zien van Robben Eiland en het horen van de waargebeurde verhalen. Bizar dat Nelson Mandela geen verbitterde man is geworden maar zo positief is gebleven. Het kenmerk van een leider.

Bij terugkomst gaan we richting het winkelcentrum, want we hebben nieuwe zonnebrandolie nodig met de huidige volle bak zon en 30+ temperaturen :)

Momenteel zitten we met een wijntje op de veranda, terwijl we genieten van het uitzicht op de Tafelberg. Zometeen maar eens een simpel restaurantje vinden....