Bergen met draken...

18 november 2015 - Underberg, Zuid-Afrika

• Zo 15.11:

Shakaland was leuk om mee te maken. Mooi om de historie en rituelen van de Zulu-cultuur te leren. We kregen ook nog een dansshow te zien in de kraal. Uiteraard hebben we samen met de stamleden meegedanst, maar gelukkig weigerde de camera net dienst! Lol!

Onze guide was heel lief maar ook erg strict. We kregen de mogelijkheid om een grote pot die gebruikt wordt om bier te transporteren op het hoofd te laten balanceren. Echt iets wat ik natuuuuuurlijk meteen wilde doen, maar helaasch; "No sir, only women are allowed to do this". Tssss... Trrrrrrut!

Eenmaal terug in het druilerige en winderige Ballito lopen we nog even langs de Indische Oceaan die dan erg woest is. Prachtig om die opspattende golven zo te zien. Bij terugkomst in de lodge, bij toeval nog even de inhaalacties van 'Mad Max' Verstappen tijdens de F1 van Brazilië meepakken in de bar en daarna lekker luieren in de kamer.

Ma 16.11:
Vandaag vertrekken we richting de Drakensbergen. Prachtige valleien en uitzichten volgen elkaar tijdens deze rit op. Uitleggen heeft geen zin, zelfs foto's geven geen echt goede indruk weer, je moet het echt zelf zien. We brengen ook een bezoek aan Howick inclusief de Nelson Mandela Capture Site. Op deze plek werd hij in augustus 1962 gearresteerd om vervolgens 27 jaar opgesloten te worden op Robbeneiland.

Op deze plek in Howick staat nu een provisorisch Mandela museum, terwijl de bouw van de moderne versie ernaast in volle gang is. Via de 'Long Walk of Freedom' bezoeken we een (fenomenaal) kunstwerk dat in Augustus 2012 door president Zuma werd onthuld, exact 50 jaar na de arrestatie van Nelson Mandela. Het kunstwerk bestaat uit 50 koperen staven die er willekeurig lijken te staan, tot je de juiste kijkhoek hebt gevonden en het hoofd van deze legendarische oud president verschijnt.

Na het bezoeken van deze indrukwekkende plek vervolgen we onze reis. Na het inchecken bij onze guesthouse is het tijd voor een wijntje, nootje, tosti-tje, en genieten we van heerlijke zonnestralen en een prachtige view bij Moorcraft Manor. Na de afgelopen regenachtige dagen is die zon een welkome afwisseling.

Onze guesthouse, Cedar Garden in Underberg, is een oud Engels landhuis, waar de tijd heeft stilgestaan aangaande het interieur. Met een erg oude, nieuwsgierige en praatgrage 'lady of the house'.

Di 17.11:
Vandaag staat een Tour naar / door de Sani pas / Drakensbergen, en een bezoek aan Lesotho op de planning. We hebben gekozen voor een aanbieder die een dagtrip aanbiedt in tegenstelling tot hun collega's die er een halve dag over doen. Met onze paspoorten op zak (we gaan de grens van ZA immers over) gaan we met de groep in twee 4x4 Land Rovers de steile helling op. Al snel begrijp ik waarom de trip een hele dag duurt. Onze chauffeur Matthew haalt een gemiddelde topsnelheid van 11km per uur, rijdt enkel in de tweede versnelling en stopt letterlijk bij elke mier en grasspriet die hij 'spot'. Eenmaal gewend aan deze "snelheid" genieten we van de prachtige views die elkaar opvolgen. Wat zijn de Drakensbergen toch byzonder mooi, en oud. Wel 300 miljoen jaar! En onze chauffeur kan het weten, want hij is net zo oud volgens mij.

In Lesotho, locals spreken het uit als Lesuuthuu, worden we getrakteerd op een trip naar het hoogste punt van de dag, zo'n 3000 meter boven zeeniveau. Een stukje wandelen richting nog hoger gelegen gebied zorgt voor een moeilijke ademhaling. En de temperatuur is hier door de hoogte en harde wind zo'n 15 graden lager dan in het dal. Met een korte broek aan is het best frrrrris, maar wat een uitzicht!!!! We krijgen tevens bezoek van een 11 jarige (!!!) herder en zijn companion dog. Als onderdeel van zijn volwassen worden dient hij zo'n 4 a 5 keer voor 6 maanden achtereen de bergen in te gaan. "He leaves as a boy and returns as a man".

Een Maluti biertje drinken @ The Highest Pub in Africa, een bezoek aan een schapenscheerderij, uitleg over de Lesotho cultuur en een vers stuk heerlijk warm brood eten (in een met koeienstront gepleisterd woonhuis) brengt een einde aan ons bezoek aan dit land. Tijd voor de terugrit. Die gaat gelukkig iets sneller. Gelukkig doet de rem het beter dan het gaspedaal met die scherpe afdalingen!
Die avond dineren we 'op stand' in de 'Moorcraft Manor'. De rekening? Die bedraagt maar liefst Eur 32,- en dat inclusief onze rijkelijke fooi! Leuk hier dat Zuid Afrika!

Wo 18.11:
Vandaag is het wederom bewolkt en wat fris, dus we besluiten een dagje te relaxen. In een coffeebar heerlijke capu's drinken, wat boodschappen doen, wat lezen, een nieuwe blog schrijven, wat foto's uitzoeken en uploaden (behorende bij de vorige blog) en vanavond eten bij Lemon Tree, #1 restaurant in Underberg. Er zijn er maar 4, maar toch :)

Morgen staat er weer een trip van ca 300km op de planning.

Er zijn dus net een paar nieuwe foto's online gesmeten. (Handig om 500gb aan back up mee te hebben, maar minder foto's schieten zou NOG handiger zijn bij het kiezen welke we moeten uploaden )

Tot de volgende blog.

Toedels!

1. Ans:
    18 november 2015
    Wederom erg leuk jullie belevenissen te lezen! Dikke kus
  2. Mireille:
    18 november 2015
    Wat een avontuur! Heerlijk! En weer prachtige foto's!!!!
  3. Louisa:
    18 november 2015
    Grandioos, wat jullie allemaal meemaken.Nog geen spoor van heimwee. Leuk dat jullie ook kennismaken met de bevolking..
    Ook weer gelachen om je beschrijvingen...Dikke knuf!!
  4. J.A.F. Krommert:
    19 november 2015
    Weer genoten van jullie verhaal, en foto's.!!!!!!!!!!!!!

KUS
    Ma en Pa
  5. Peggy:
    19 november 2015
    Way een reis verhalen!! Tren wil ook naar drankenland haha
    geniet lieverds! !
  6. Peggy Broeren: