Op Safari....

7 november 2015 - Kapama Private Game Reserve, Zuid-Afrika

Zo, we zijn inmiddels bijna een week onderweg dus laten we maar eens een verhaaltje posten.

Zo 01.11:
Na een fijne vlucht aangekomen op O.R. Tambo Airport, Johannesburg. Op naar onze bagage. De vriendelijke dame achter de douanebalie pakt het paspoort van Renate (met een foto van een paar jaar geleden erop), kijkt en vraagt: "are you sure this is you?". "Ehhhh, yes I'm sure". Waarop de opmerking van de avond volgt: "Wow, what happened??".

LOL

Vanuit de aankomsthal kunnen we direct doorlopen naar ons Airport hotel. Heerlijk om niet te lang op die verfrissende douche te hoeven wachten.

Ma 02.11: uitchecken, een lokale simcard kopen voor de noodzakelijke phonecalls, huurauto ophalen en de eerste 450 km staan op de planning.

Op de snelweg naar onze accomodatie moeten we letterlijk mensen en dieren ontwijken, want alles en iedereen verplaatst zich naar eigen inzicht, al dan niet met "boodschappen" op het hoofd. Blijft een vreemde gewaarwording om te zien. Onze accomodatie brengt ons een oase van rust. Prachtig uitzicht, heerlijk eten, leuke bediening.... Echt een topplek!

Di 03.11:
Vandaag rijden we een kleine 200 km met als eindpunt Restcamp Olifants @ Kruger Park. Al direct na de toegangspoorten worden we verwelkomd door diverse Impala's. Het zijn volgens mij de lokale 'wandelende McDonalds snacks' voor de carnivoren aldaar, want ze staan echt overal! Ze zijn ook gewend aan de 'voorbijrazende' auto's (max 50km/u), want ze bewegen niet als wij toeteren of stenen gooien, omdat ze de weg blokkeren. Kijkend. Naar ons. Ze steken nog net geen middelvinger/-hoef op. Aso's.

Maar goed. Nadat ik de eerste heb overreden worden ze ineens wat actiever met de weg verlaten.

Nijlpaarden, buffels, olifanten, giraffes, bavianen, wilde zwijntjes, wat african fish-eagles en een paar (zo blijkt later) bedreigde vogels genaamd "Southern Ground Hornbills". We komen ze allemaal tegen en dat al op de aankomstdag, dat belooft wat! Nu 'alleen' nog een Leeuw, Neushoorn en Luipaard voor de lens krijgen en "The Big Five" kunnen we snel afvinken. Om 17.30u komen we aan @ Olifants Restcamp en we hebben de smaak te pakken met het wildlife-sightseeing. We zijn heerlijk op vakantie, dus wat doe je dan? Precies, je boekt een morning drive die 3 uur duurt en om 04.00u start. In de ochtend ja. Echt wat voor Camilo.

Wo 04.11: Inderdaad, 03.15u opstaan vandaag. Op naar de rest van de grote 5!Een kleine 3 uur later en beiden verkleumd (het was best koud onderweg in die open trailer), hebben we Giraffes, Zebra's, Hyena's, Nijlpaarden, Gnoes, Steenbokken, Olifanten, Kudu's, Impala's en zelfs een Uil gezien.... En ook nog een fantastische zonsopkomst meegemaakt briljante start van de dag!!

Om 07.00u arriveren we weer op het Restcamp en gaan we ontbijten. Eind vd middag, 190 km en flink wat nieuw gespotte beestjes verder, komen we aan @ Restcamp Letaba waar we 2 nachten verblijven.

De 'Big Five' teller staat na deze lange dag gisteren nog steeds op 2. Helaas horen we dat de meeste leeuwen en neushoorns in een ander deel van het park zijn gespot en luipaarden heel schuw zijn en voornamelijk in de avonduren/nacht actief worden. Een luipaard spotten zal dus erg moeilijk worden.

Do 04.11:
Om 06.30 vertrekken we. Bij Mopani Restcamp genieten we van een werkelijk fenomenaal uitzicht tijdens onze koffieZ Van links naar rechts kijkend zien we nijlpaarden, olifanten, krokodillen, impala's, kudu's en tig verschillende vogels. Foto's kunnen de werkelijkheid in dit geval niet echt goed weergeven. Zoveel wilde dieren, wat is dit prachtig!

Hierna besluiten we wat zuidelijker te gaan rijden maar onderweg toch nog even snel een zijroute in te slaan....

We worden getrakteerd op fantastische views en na even stil te staan op een geïmproviseerde betonnen brug met rechts wat Impala's ziet Renate ineens links iets bewegen. Holy crap!! Het is een luipaard!!! Heeft ons niet in de gaten, of is gefocust op de McDonalds snacks 50m van hem vandaan. Zo rustig mogelijk sluipt hij naderbij, maar de Impala's hebben hem gespot en smeren hem. Adrenaline rush! Geweldig!!

Onderweg naar het volgende punt en nog helemaal vol energie van het zien van de luipaard komen we heel dicht bij twee olifanten... Ook weer zo prachtig!!

Hierna besluiten we nog een laatste inham te nemen en aan het einde hiervan ziet Renate een buffel liggen. "Ssstttt, hij slaapt". Nou, nee hoor, kijk maar naar die vliegen bij dat gapende en nog bloedrode gat bij zijn staart. Dat is een prooi! En ja hoor, recht tegenover ons in de schaduw ligt een heel jonge Leeuw te rusten, met een volle buik zo te zien. Weer een  Adrenaline rush!

Hij had ons in de gaten toen de auto uitgezet werd en (zoals in een slechte thriller) het raam openging en tegelijkertijd in de auto iets geluid maakte. Maar hij keek even op en ging na 10 sec weer liggen.

Wat een topdag... Vanaf ons terrasje zien we ineens wat bezoekers. Diverse Velvet Aapjes die vruchten oppeuzelen, gevallen uit de bomen voor ons hutje. Aapjes kijken blijft ook nog steeds leuk!

Vr 05.11:
De laatste ochtendrit door Kruger Park brengt ons nog meer moois. Een hele kudde olifanten die vlak voor onze neus de weg oversteekt. Dat deze slimme dieren erg beschermend zijn ervaren we ook. Een moeder en haar kalf eten terwijl wij heel rustig de auto stilzetten om dit gade te slaan. De moeder voelt zich niet zo op haar gemak. Ze besluit een andere plek te zoeken. Het kalf volgt haar. Wij blijven kijken en ineens draait mama zich om, maakt haar oren breed, doet haar slurf in de lucht en sprint... met trompetgeschal.... RICHTING ONS!!! Hooooly crap!

Onze SUV is groot maar gaat het echt niet winnen van mama Olifant!! De auto draait stationair dus we kunnen snel wegkomen gelukkig.

Wat een byzonder einde van ons eerste Kruger Park bezoek.

Hierna door naar een Private Game Reserve, Kapama, voor 2 nachten. Dit wordt als 'second Kruger' gezien. Bij aankomst worden we welkom geheten in een prachtig kamp met een glas bubbels! We like that!!

Snel krijgen we onze "tent" te zien. De Lion Tent. O M G.
Er zit nog net geen bubbelbad of bioscoop in.... Wat een luxe!!! Wij gaan hier heeeeel hard genieten. Na de afternoon tea, is om 1630u onze eerste 3 uur durende gamedrive. Met een open wagen, een driver (de ranger)  en een tracker gaan we op zoek naar wild. Sommigen hebben wel 4 gamedrives gehad zonder Leeuw, Olifant of Neushoorn gezien te hebben... Dat geeft wel aan hoe groot dit reserve is!!

Maar wij hebben geluk :)
Het wordt een "zeer speciale" drive.
We zien o.a. 5 leeuwinnen en als laatste, dwars door de struiken rijdend tot we bijna niet meer verder kunnen, een luipaard! Helaas wel in het donker. We zien het dier hevig ademen en krijgen te horen dat dit betekent dat ze net gegeten heeft. Fijn om te weten nu we op 5 meter afstand bij het meest gevaarlijke dier in een open auto stilstaan.

De auto wordt weer gestart om toch nog een meter op te schuiven, maar de auto start niet zo snel. De driver heeft even het idee dat de accu dood is, maar gelukkig kunnen we weer rijden. De opmerking dat het een leuke timing zou zijn voor autopech wordt opgevolgd door een verhaal over een bevriende ranger die vorig jaar augustus in het Kruger Park tijdens een rookpauze even van zijn gasten vandaan liep en door een Luipaard werd aangevallen en gedood. Altijd leuk dit soort 'weetjes'.

Even later is het tijd om terug naar het kamp te gaan ivm avondeten. Althans, dat was het plan. Na 4x proberen krijgen we te horen dat de accu ECHT niks meer doet.
Ehhh pardon? "Yup, sorry guys, we'll have to wait for others to come pick us up. It will not take too long I reckon."
Ach natuurlijk. "Iemand een sigaretje??"

Na 15 minuten komen de hulptroepen. De driver van de andere auto vraagt onze driver wat het probleem is en na de opmerking "Battery is dead", horen we de beste man hard lachen. Waarop wij ook lachen uiteraard hahaha... LUL! :)

Onderweg naar het kamp stopt de nieuwe driver na 5 minuten en kijkt naar zijn voorwiel.... En deze zin volgt: "sorry guys, it seems we have a flat tyre. I'll just have to change it real quickly."

Say what??!!
Ok, where are the Bananasplit camera's? This can't be happening.

De man stapt weer achter het stuur, start de auto en rijd doodleuk verder. Waarop wij weer lachen uiteraard hahaha... LUUUUUL!!

Een heerlijk avondmaal in de buitenlucht met kampvuur volgt, de boma geheten. What a day!!!

Za 07.11:
05.00u worden we gewekt. Om 05.30u koffie en kleine snacks, want de gamedrive start om 06.00u. Ook deze wordt weer spectaculair.

We zien als eerste een andere bedreigde diersoort. Een Gier wacht hoog in een boom op de thermiek to come. Hierna zien we een moeder neushoorn en haar kalf die liggen te rusten, we zien ook nog twee leeuwinnen luieren (wat ze 20 uur per dag doen blijkbaar) en als kers op de taart een prachtige volwassen Leeuw vlakbij een deel van een wild zwijn (enkel het hoofd). Wellicht zijn ontbijt? Briljant! Onze Big Five is compleet. Woohoo \o/

Tijd om terug te gaan naar het kamp voor ons ontbijt, het is pas 09.00u natuurlijk! Daarna lekker chillen aan het zwembad. Vanmiddag om 1630u staat de volgende game drive op de planning.

Morgen na de laatste morning drive verlaten we dit paradijsje weer...

Foto's volgen zsm... We moeten de beste pics er nog 'even' uitfilteren :)

1. Sylvie:
    7 november 2015
    Nou top zeg...heel leuk erg spannend momentjes om te lezen. .lekker genieten en veulll plezier! ! Xxs
  2. Louisa:
    7 november 2015
    Grandioos wat jullie meemaken...Ik verzin onder het lezen er zelf beelden bij....Lol...
  3. Raggie:
    7 november 2015
    Lekker bezig guys! Leest lekker weg en wat een hoop avontuur al in 1 week tijd ;-) ik ben benieuwd naar de foto's dus kommaardoor ermee! Have fun xx
  4. Peggy:
    7 november 2015
    Ik wil ook aaaa wat een mooi verhaal zeg!!
    Geniet er van lieverds super leuk dat jullie dit delen xx
  5. Maureen:
    7 november 2015
    Prachtig wat jullie allemaal zien en ook heeeeeel spannend,het wordt ook leuk verwoordt ,Wachten op de volgende reisverhalen lieve groet xxx
  6. Remco:
    Cool!!! Jaloers!! ;)
  7. J.A.F. Krommert:
    Hoi Renate en Cam,
    Jullie verhaal gelezen, wat een avontuur wat jullie meemaken !!!!!
    Wat een avontuur !!!!!
    Ma en ik hebben echt zitten lachen, en dan zitten er nog niet eens foto's bij.
    Veel plezier nog!!!!!!!!

KUS
    Ma & Pa
  8. Linnie:
    Wow!! Wat een mooie verhalen. WT zinn jullie intens aan het genieten!! Heerlijk
    Ben enorm benieuwd naar de 3 miljoen foto's . Blijf genieten lieverds xx
  9. Nancy:
    7 november 2015
    leuk om te lezen dit. Kijk al uit naar de foto's. lekker genieten jullie!!!!
  10. Stephanie:
    7 november 2015
    Wat een sensatie! Wat een avontuur! Geniet ervan en kijk uit. Gelukkig roken jullie niet......
  11. Ans:
    7 november 2015
    Wow jongens, wat een super gaaf verhaal!
    Heerlijk genieten van de dieren en de natuur met uiteraard tijd voor de nodige hapjes en drankjes. Xxx
  12. Loes:
    8 november 2015
    Oh Cam ik hoor het je zeggen, wat een geweldig verslag. Super leuk skatties!!!!
  13. Mireille:
    8 november 2015
    Geweldig! En wat schrijf jij leuk Camilo!!
    Geniet er nog van! Ben benieuwd naar het volgende verhaal
  14. Peggy Broeren:
    8 november 2015
    Wow, wat hebben jullie al veel gezien en gedaan in week 1. Super tof!!! Nog heel veel plezier. X Peg
  15. Trudy Bekkers:
    9 november 2015
    geweldig zeg, wat jullie meemaken, enjoy
  16. Sabine:
    9 november 2015
    Wat een verhaal, spanning en sensatie zeg op de safari, leuk om te lezen!
    Benieuwd naar de foto's en ook wel een beetje jaloers hoor :)
    Geniet maar lekker,
    xxx
  17. Arjan:
    9 november 2015
    Echt super cool! Het leest ook erg leuk!! Geniet ervan saampies!!
  18. Maria & Robin:
    10 november 2015